ОСОБЕННОСТИ ПРЕПОДАВАНИЯ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА В СОВРЕМЕННУЮ ЭПОХУ
Работая с нашим сайтом, вы даете свое согласие на использование файлов cookie. Это необходимо для нормального функционирования сайта, показа целевой рекламы и анализа трафика. Статистика использования сайта отправляется в «Яндекс» и «Google»
SCIENTIFIC JOURNAL BULLETIN OF VORONEZH INSTITUTE OF HIGH TECHNOLOGIES
Online media
ISSN 2949-4443

TEACHING FOREIGN LANGUAGE IN THE MODERN WORLD

Rzhavskaya A.V.  

UDC 37.026.8

  • Abstract
  • List of references
  • About authors

The article is devoted to the issue of new challenges, which teachers are faced with in the modern world. The rapid development of new technology in all spheres as well as the evolution of a new gen-eration, called Z-generation, require new approach in teaching foreign language. The paper discusses the concept of «Lifelong learning», which means gaining knowledge on a voluntary basis and ongoing quest at the personal and professional development; also, the article addresses the characteristics of the Z-generation, the emergence of which causes teachers to employ new methods of interaction. In addition to this, the paper focuses on modern online technology aimed at developing the communica-tive competence and the socio-cultural competence of pupils and students. In the light of the recent events connected with pandemic, both in Russia and in the world, online technology has proved to be the most efficient instrument to provide uninterrupted learning process. The article concludes that the process of digitalization in modern life requires the adequate response from the teaching community.

1. Воевода Е. В. Интернет-технологии в обучении иностранных языков / Е. В. Воевода // Высшее образовании в России, 2009. – № 9. – С. 110-114.

2. Гусевская Н. Ю. Эволюция методов обучения иностранному языку / Н. Ю. Гусевская // Ученые записки Забайкальского государственного университета. Серия: Профессиональное образование, теория и методика обучения, 2013. – № 6 (53). – С. 167-171.

3. Захарова У. С. МООК в высшем образовании: достоинства и недостатки для преподавателей / У. С. Захарова, К. И. Танасенко // Вопросы образования. Educational Studies Moscow, 2019. – №3. – С. 176-202.

4. Львова О. В. Дистанционное обучение иностранным языкам / О. В. Львова // Проблемы методики преподавания, 2011. – №1. – С. 70-75.

5. Надеждина Е. Ю. Реализация концепции «Life Long Learning» в рамках языкового профессионального образования (на примере специальности «Государственное и муниципальное управление» / Е. Ю. Надеждина, Е. А. Шатурная // Международный научный журнал «Инновационная Наука». – 2015. – № 8. – С. 124-129.

6. Титова Т. В. МООК в Российском образовании / Т. В. Титова // Высшее образовании в России. – 2015. – № 12. – С. 145-151.

7. Galperina Ekaterina A., Nadezhdina Elena Y., Shtogrina Yulia I. Theoretical and Practical Approach to the Lifelong Learning Paradigm: Creating Additional Vocational Training Program // Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 11. – 2015 (8). – P. 2291-2297.

8. Learning to Be: The World of Education Today and Tomorrow / Faure E. [and others]. – Paris, 1972. – P. 313.

9. Zubkova Olga M., Ivanova Elena G., Nadezhdina Elena Y., Shaturnaya Elena A. Practical Approach to the Concept of Lifelong Learning in Linguistic Professional Education (on the Example of Special Field «State and Municipal Governance») // Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 11. – 2015 (8). – PP. 2398-2407.

Rzhavskaya A. V.


Voronezh, Russia

Keywords: concept «Lifelong learning», z-generation, massive Open Online Course (MOOC), speaking Communicative Competence, socio-cultural Competence, distant learning

For citation: Rzhavskaya A.V. , TEACHING FOREIGN LANGUAGE IN THE MODERN WORLD. Bulletin of the Voronezh Institute of High Technologies. 2020;14(3). Available from: https://vestnikvivt.ru/ru/journal/pdf?id=1103 (In Russ).

60

Full text in PDF

Published 30.09.2020