Keywords: cognitive learning systems, psycho-factors, personal qualities, didactic efficiency
COGNITIVE LEARNING SYSTEMS WITH ACCOUNT FOR PSYCHO-FACTORS
UDC 681.3
The article is devoted to the designing of cognitive learning systems taking into account psycho-factors. The main focus of the article is aimed at improving the didactic efficiency of the educational process with considering the results of psychodiagnostics of personal qualities and other students’ and teachers’ personal characteristics by the learning system. As an example, the results of designing a cognitive educational system for technical universities are given.
1. Печников А. Н. Теоретические основы психолого-педагогического проектирования автоматизированных обучающих систем / А. Н. Печников. – Петродворец: ВВМУРЭ им. А.С. Попова, 1995. – 322 с.
2. Цыбов Н. Н. Применение педагогических теорий, концепций и методов обучения при проектировании интеллектуальных обучающих систем / Н.Н. Цыбов // Самарский научный вестник. – 2019. Т. 8. № 1 (26). – С. 314-321.
3. Агостон Ж. Теория цвета и её применение в дизайне / Ж Агостон. – М.: Мир, 1992. – 120 с.
4. Никулова Г.А. Цветовое оформление учебных материалов и его влияние на восприятие информации / Г.А. Никулова // Вестник Пермского государственного педагогического университета. Сер. Информационные компьютерные технологии в образовании. – 2006. – № 2. – С. 77-84.
5. Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность / Х. Хекгаузен. – М.: Педагогика, 2015. – 800 c.
6. Н. Н. Цыбов. Интеллектуальный обучающий комплекс. Заявка на изобретение KG №20190016.1 от 04.03.2019 г.
Keywords: cognitive learning systems, psycho-factors, personal qualities, didactic efficiency
For citation: Tsibov N.N. , Sharshenaliev Z.S. , COGNITIVE LEARNING SYSTEMS WITH ACCOUNT FOR PSYCHO-FACTORS. Bulletin of the Voronezh Institute of High Technologies. 2019;13(2). Available from: https://vestnikvivt.ru/ru/journal/pdf?id=921 (In Russ).
Published 30.06.2019