Keywords: learning, foreign language, motivation, student, culture
The problems of motivating students to learn foreign languages
UDC 372.881
The article discusses the problems of students' motivation to learn foreign languages. Traditional and alternative approaches in the course of training are considered. Various types of motivation are presented. The conditions that lead to the formation of different types of motivation are demonstrated. Specific approaches in the course of learning foreign languages are indicated. The basic principles that a student should be guided by in the course of training are given.
1. Зимняя И.А. Коммуникативная компетентность, речевая деятельность, вербальное общение / И.А. Зимняя, И.А. Мазаева, М.Д. Лаптева; под ред. И.А. Зимней. – Москва: Аспект Пресс, 2020. – 400 с.
2. Кузьмина М.А. «Смешанное обучение» как основа формирования мотивации изучения иностранного языка в техническом вузе / М.А. Кузьмина // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. – 2017. – № 9. – С. 48–53.
3. Колыхалова О.А. Влияние инновационных педагогических технологий на формирование учебной мотивации студентов неязыковых специальностей к изучению иностранного языка / О.А. Колыхалова // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 4: Педагогика. Психология. – 2018. – Вып. 51. – С. 11–25.
4. Метод Berlitz [Электронный ресурс] // Berlitz. – URL: https://www.berlitz.com/ru-lv/about-berlitz/berlitz-method (дата обращения: 23.03.2025).
5. Формирование интереса к изучению иностранных языков в процессе использования аутентичных аудиоматериалов / Е.Б. Быстрай, Л.А. Белова, А.В. Слабышева, Т.В. Штыкова // Перспективы науки и образования. – 2020. – № 1 (43). – С. 242–257.
6. Бартош Д.К. Мотивирование иностранных обучающихся к изучению русского языка посредством содержания учебника / Д.К. Бартош, М.В. Харламова // Педагогика и психология образования. – 2023. – № 4. – С. 56–68.
7. Ерофеева Е.В. Формирование коммуникативных навыков профессионально ориентированного английского языка в неязыковом вузе / Е.В. Ерофеева, Л.В. Скопова, И.А. Стихина // Педагогическое образование в России. – 2023. – № 3. – С. 244–250.
8. Яковлева Е.П. Влияние лингвокультуроведческого подхода на мотивацию студентов при изучении иностранного языка / Е.П. Яковлева // Вестник Донецкого педагогического института. – 2017. – № 2. – С. 236–243.
9. Жигалев Б.А. Технологии критериального оценивания и рефлексии как способ повышения мотивации при овладении иностранным языком в школе и вузе / Б.А. Жигалев, К.Э. Безукладников, Б.А. Крузе // Язык и культура. – 2017. – № 37. – C. 153–165.
10. Stikhina I.A. Teaching a second foreign language at a modern non-linguistic university: challenges and prospects / I.A. Stikhina, E.V. Erofeeva // Philological Class. – 2024. – Vol. 29, No. 1. – P. 170–182.
11. Иванова С. 50 советов по нематериальной мотивации / С. Иванова. – 6-е изд. – Москва: Альпина Паблишер, 2020. – 178 с.
12. Мерманн Э. Мотивация персонала. Инструменты мотивации для успеха организации / Э. Мерманн. – Москва: Гуманитарный центр, 2015. – 176 с.
Keywords: learning, foreign language, motivation, student, culture
For citation: Bugakova L.V. , Preobrazhenskiy A.P. , The problems of motivating students to learn foreign languages. Bulletin of the Voronezh Institute of High Technologies. 2025;19(1). Available from: https://vestnikvivt.ru/ru/journal/pdf?id=1415 (In Russ).
Received 28.03.2025
Revised 31.03.2025
Published 31.03.2025