Keywords: psychological and pedagogical support, personality, value system, upbringing, education, healthy lifestyle
Development of the value-semantic sphere of the student’s personality within the framework of the youth policy strategy until 2030
UDC 378.034
The paper reveals the main areas of work within the framework of the implementation of the youth policy strategy until 2030 year. Aspects and methods of developing the student's value-semantic personality, and the upbringing of a healthy socially active personality are also touched upon. The development of the value-semantic sphere of the student's personality should be built within the framework of the complex and systematic work of all participants in the educational process and take place from different angles. It is necessary to touch upon spiritual and moral education both within the framework of the educational process and during the organization of extracurricular employment of students.
1. Бердникова А.Е. Самостоятельная работа студентов как один из факторов самореализации студентов / А.Е. Бердникова, Т.П. Монако // Russian Journal of Education and Psychology. – 2022. – Т. 13. – № 1–3. – С. 7–13.
2. Доклад о реализации молодежной политики в современных условиях // Государственный совет Российской Федерации. – Москва, 2022. – 84 с.
3. Кант И. Лекции о философском учении о религии (редакция К.Г.Л. Пелица) / И. Кант; пер. с нем. Л.Э. Крыштоп. – Москва: Канон+ РООИ «Реабилитация», 2016. – 384 с.
4. Распоряжение Правительства РФ от 17.08.2024 N 2233-р «Об утверждении Стратегии реализации молодежной политики в Российской Федерации на период до 2030 года» [Электронный ресурс] // ЮИС «Легалакт – законы, кодексы и нормативно-правовые акты Российской Федерации». – URL: https://legalacts.ru/doc/rasporjazhenie-pravitelstva-rf-ot-17082024-n-2233-r-ob-utverzhdenii/ (дата обращения: 23.12.2024).
5. Саморегуляция жизнедеятельности молодежи: методология и социальные практики: монография / Ю.А. Зубок, О.Н. Безрукова, Ю.Р. Вишневский [и др.]; науч. ред. Ю.А. Зубок. – Белгород: ООО «Эпицентр», 2021. – 500 с.
6. Тихонов И.А. О некоторых возможностях применения педагогических инноваций / И.А. Тихонов, З.И. Золотухина, И.Я. Львович // Проблемы развития современного общества: Сборник научных статей 9-й Всероссийской национальной научно-практической конференции. В 3-х томах. – Курск: ЗАО «Университетская книга», 2024. – Т. 2. – С. 472–475.
7. Франкл В. Человек в поисках смысла: Сборник: Пер. с англ. и нем. / В. Франкл. – Москва: Прогресс, 1990. – 368 с.
8. Федеральный закон от 30 декабря 2020 г. N 489-ФЗ «О молодежной политике в Российской Федерации» (с изменениями и дополнениями) // Собрание законодательства Российской Федерации. – 2021. – N 1 (Ч. I). – Ст. 28.
9. Фрейд З. Собрание сочинений в 26 томах. Том 20. Лекции по введению в психоанализ / Том 21. Новый цикл лекций по введению в психоанализ / З. Фрейд. – Санкт-Петербург: Восточно-Европейский институт психоанализа, 2024. – 688 с.
10. Schwartz S.H. Universals in the Content and Structure of Values: Theoretical Advances and Empirical Tests in 20 Countries / S.H. Schwartz // Advances in Experimеntal Social Psychology. – 1992. – Vol. 25. – pp. 1–65.
Keywords: psychological and pedagogical support, personality, value system, upbringing, education, healthy lifestyle
For citation: Preobrazhenskiy A.P. , Kolbasina O.I. , Development of the value-semantic sphere of the student’s personality within the framework of the youth policy strategy until 2030. Bulletin of the Voronezh Institute of High Technologies. 2025;19(1). Available from: https://vestnikvivt.ru/ru/journal/pdf?id=1395 (In Russ).
Received 16.01.2025
Revised 27.01.2025