Бот, как инструмент автоматизации бизнес-процессов
Работая с нашим сайтом, вы даете свое согласие на использование файлов cookie. Это необходимо для нормального функционирования сайта, показа целевой рекламы и анализа трафика. Статистика использования сайта отправляется в «Яндекс» и «Google»
SCIENTIFIC JOURNAL BULLETIN OF VORONEZH INSTITUTE OF HIGH TECHNOLOGIES
Online media
ISSN 2949-4443

Bot as a tool for automating business processes

Kudinova A.A. ,  Sazanova A.A.  

UDC 65.011.56

  • Abstract
  • List of references
  • About authors

In the context of rapid development of information technologies, bots are becoming an effective tool for improving customer service, optimizing sales, searching for various information, etc. Telegram bots are becoming an important part of business strategies due to the ease of their development and use. The article discusses the reasons for the increased popularity of bots among small businesses and their clients and describes the main types of bots that help automate business processes.

1. Поразительная статистика чат-ботов на 2024 год: преимущества, демография, тенденции, маркетинг [Электронный ресурс] // Байтгейн. – 2024. – URL: https://ru.bytegain.com/chatbot-statistics/ (дата обращения: 07.10.2024).

2. Доля маркетплейсов с внедренными чат-ботами достигла 75% [Электронный ресурс] // Ведомости. – URL: https://www.vedomosti.ru/technology/articles/2023/06/21/981513-dolya-marketpleisov-s-vnedrennimi-chat-botami?ysclid=m2ak0s5vod566106398 (дата обращения: 07.10.2024).

3. В TikTok россияне проводят больше времени, чем в Telegram. Исследование [Электронный ресурс] // Институт общественного мнения «Анкетолог». – URL: https://iom.anketolog.ru/2023/11/19/v-kakih-socsetyah-rossiyane-provodyat-bol-she-vremeni (дата обращения: 07.10.2024).

4. Криволапова Е.А. Чат-боты: история технологии и перспективы развития / Е.А. Криволапова, Е.З. Никонова // Современное программирование: Материалы I Международной научно-практической конференции. – Нижневартовск: Нижневартовский государственный университет, 2018. – С. 100-102.

5. Матянин Н.В. Чат-бот как инструмент бизнеса / Н.В. Матянин, Н.И. Нагибина // ВУЗ и реальный бизнес. – 2024. – Т. 1. – С. 224-228.

6. Роботы вошли в чат: какие бывают Телеграм‑боты и для чего они нужны [Электронный ресурс] // Блог Яндекс Практикума. – URL: https://practicum.yandex.ru/blog/telegram-boty-kak-rabotayut-i-kak-nastroit/ (дата обращения: 08.10.2024).

7. Фадеева Е.А. Цифровые инновации: использование чат-ботов в экономике / Е.А. Фадеева, О.И. Волков, М.А. Лютов // Экономика и бизнес: теория и практика. – 2024. – № 5-2 (111). – С. 172-175.

8. Хрущева А.А. Чат-боты в бизнес-коммуникации: виды и функции / А.А. Хрущева // Медиасреда. – 2022. – № 1. – С. 154-159.

Kudinova Anastasiya Alexandrovna

Voronezh Institute of High Technologies

Voronezh, Russia

Sazanova Anastasiya Alexandrovna

Voronezh Institute of High Technologies
College of Voronezh Institute of High Technologies

Voronezh, Russia

Keywords: bot, telegram bot, messenger, social networks, internet, means of communication, small business

For citation: Kudinova A.A. , Sazanova A.A. , Bot as a tool for automating business processes. Bulletin of the Voronezh Institute of High Technologies. 2024;18(4). Available from: https://vestnikvivt.ru/ru/journal/pdf?id=1369 (In Russ).

56

Full text in PDF

Received 28.10.2024

Revised 05.11.2024