КОГНИТИВНЫЕ ОБУЧАЮЩИЕ СИСТЕМЫ С УЧЕТОМ ПСИХОФАКТОРОВ
Работая с сайтом, я даю свое согласие на использование файлов cookie. Это необходимо для нормального функционирования сайта, показа целевой рекламы и анализа трафика. Статистика использования сайта обрабатывается системой Яндекс.Метрика
SCIENTIFIC JOURNAL BULLETIN OF VORONEZH INSTITUTE OF HIGH TECHNOLOGIES
Online media
ISSN 2949-4443

COGNITIVE LEARNING SYSTEMS WITH ACCOUNT FOR PSYCHO-FACTORS

Tsibov N.N. ,  Sharshenaliev Z.S.  

UDC 681.3

  • Abstract
  • List of references
  • About authors

The article is devoted to the designing of cognitive learning systems taking into account psycho-factors. The main focus of the article is aimed at improving the didactic efficiency of the educational process with considering the results of psychodiagnostics of personal qualities and other students’ and teachers’ personal characteristics by the learning system. As an example, the results of designing a cognitive educational system for technical universities are given.

1. Печников А. Н. Теоретические основы психолого-педагогического проектирования автоматизированных обучающих систем / А. Н. Печников. – Петродворец: ВВМУРЭ им. А.С. Попова, 1995. – 322 с.

2. Цыбов Н. Н. Применение педагогических теорий, концепций и методов обучения при проектировании интеллектуальных обучающих систем / Н.Н. Цыбов // Самарский научный вестник. – 2019. Т. 8. № 1 (26). – С. 314-321.

3. Агостон Ж. Теория цвета и её применение в дизайне / Ж Агостон. – М.: Мир, 1992. – 120 с.

4. Никулова Г.А. Цветовое оформление учебных материалов и его влияние на восприятие информации / Г.А. Никулова // Вестник Пермского государственного педагогического университета. Сер. Информационные компьютерные технологии в образовании. – 2006. – № 2. – С. 77-84.

5. Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность / Х. Хекгаузен. – М.: Педагогика, 2015. – 800 c.

6. Н. Н. Цыбов. Интеллектуальный обучающий комплекс. Заявка на изобретение KG №20190016.1 от 04.03.2019 г.

Tsibov N. N.


Bishkek, Kyrgyzstan

Sharshenaliev Zh. Sh.


Bishkek, Kyrgyzstan

Keywords: cognitive learning systems, psycho-factors, personal qualities, didactic efficiency

For citation: Tsibov N.N. , Sharshenaliev Z.S. , COGNITIVE LEARNING SYSTEMS WITH ACCOUNT FOR PSYCHO-FACTORS. Bulletin of the Voronezh Institute of High Technologies. 2019;13(2). Available from: https://vestnikvivt.ru/ru/journal/pdf?id=921 (In Russ).

77

Full text in PDF

Published 30.06.2019