Keywords: bot, telegram bot, messenger, social networks, internet, means of communication, small business
Bot as a tool for automating business processes
UDC 65.011.56
In the context of rapid development of information technologies, bots are becoming an effective tool for improving customer service, optimizing sales, searching for various information, etc. Telegram bots are becoming an important part of business strategies due to the ease of their development and use. The article discusses the reasons for the increased popularity of bots among small businesses and their clients and describes the main types of bots that help automate business processes.
1. Поразительная статистика чат-ботов на 2024 год: преимущества, демография, тенденции, маркетинг [Электронный ресурс] // Байтгейн. – 2024. – URL: https://ru.bytegain.com/chatbot-statistics/ (дата обращения: 07.10.2024).
2. Доля маркетплейсов с внедренными чат-ботами достигла 75% [Электронный ресурс] // Ведомости. – URL: https://www.vedomosti.ru/technology/articles/2023/06/21/981513-dolya-marketpleisov-s-vnedrennimi-chat-botami?ysclid=m2ak0s5vod566106398 (дата обращения: 07.10.2024).
3. В TikTok россияне проводят больше времени, чем в Telegram. Исследование [Электронный ресурс] // Институт общественного мнения «Анкетолог». – URL: https://iom.anketolog.ru/2023/11/19/v-kakih-socsetyah-rossiyane-provodyat-bol-she-vremeni (дата обращения: 07.10.2024).
4. Криволапова Е.А. Чат-боты: история технологии и перспективы развития / Е.А. Криволапова, Е.З. Никонова // Современное программирование: Материалы I Международной научно-практической конференции. – Нижневартовск: Нижневартовский государственный университет, 2018. – С. 100-102.
5. Матянин Н.В. Чат-бот как инструмент бизнеса / Н.В. Матянин, Н.И. Нагибина // ВУЗ и реальный бизнес. – 2024. – Т. 1. – С. 224-228.
6. Роботы вошли в чат: какие бывают Телеграм‑боты и для чего они нужны [Электронный ресурс] // Блог Яндекс Практикума. – URL: https://practicum.yandex.ru/blog/telegram-boty-kak-rabotayut-i-kak-nastroit/ (дата обращения: 08.10.2024).
7. Фадеева Е.А. Цифровые инновации: использование чат-ботов в экономике / Е.А. Фадеева, О.И. Волков, М.А. Лютов // Экономика и бизнес: теория и практика. – 2024. – № 5-2 (111). – С. 172-175.
8. Хрущева А.А. Чат-боты в бизнес-коммуникации: виды и функции / А.А. Хрущева // Медиасреда. – 2022. – № 1. – С. 154-159.
Keywords: bot, telegram bot, messenger, social networks, internet, means of communication, small business
For citation: Kudinova A.A. , Sazanova A.A. , Bot as a tool for automating business processes. Bulletin of the Voronezh Institute of High Technologies. 2024;18(4). Available from: https://vestnikvivt.ru/ru/journal/pdf?id=1369 (In Russ).
Received 28.10.2024
Revised 05.11.2024