Кластерный анализ алкогольных предпочтений по странам мира
Работая с нашим сайтом, вы даете свое согласие на использование файлов cookie. Это необходимо для нормального функционирования сайта, показа целевой рекламы и анализа трафика. Статистика использования сайта отправляется в «Яндекс» и «Google»
SCIENTIFIC JOURNAL BULLETIN OF VORONEZH INSTITUTE OF HIGH TECHNOLOGIES
Online media
ISSN 2949-4443

Cluster analysis of alcohol preferences by countries

Skomorokhov M.I.  

UDC 303.722

  • Abstract
  • List of references
  • About authors

The article analyzes a set of data on the consumption of various alcoholic beverages by countries of the world, divided by regions: the western region, the central and eastern regions. The study hypothesized and tested that countries in the same group have pronounced preferences when choosing alcoholic beverages. For the analysis, the R Studio program was used, as well as various third-party libraries for this program. Cluster analysis was carried out using the k-means method, the number of clusters was determined using the «elbow» method. The results of the analysis confirmed the previously posed hypothesis.

1. Рубаков С.В. Современные методы анализа данных / С.В. Рубаков. – Москва: Наука, 2008. – 12 с.

2. Дадабаева Р.А. Методика оценки экономических показателей хозяйственной деятельности на основе ABC-анализа / Р.А. Дадабаева, А.В. Голубин // Цифровые модели и решения. – 2022. – Т. 1. – № 3. – С. 6.

3. Источник набора данных [Электронный ресурс]. – URL: https://github.com/fivethirtyeight/data/blob/master/alcohol-consumption/drinks.csv (дата обращения: 11.10.2023).

4. Ярош О.Б. Аромамаркетинг: асимметрия потребительского восприятия традиционных продуктов регионального происхождения / О.Б. Ярош, О.Б. Калькова // Управленец. – 2022. – Т. 13. – № 3. – С. 67-79.

5. Блусь П.И. Пространственная кластеризация как инструмент снижения внутрирегиональной неравномерности / П.И. Блусь // Journal of New Economy. – 2022. – Т. 23. – № 1. – С. 88-108.

6. Луньков А.Д. Интеллектуальный анализ данных / А.Д. Луньков, А.В. Харламов. – Саратов: 2014. – 96 с.

7. Jupyter Notebook [Электронный ресурс]. – URL: https://jupyter.org/ (дата обращения: 11.10.2023).

8. R Studio [Электронный ресурс]. – URL: https://posit.co/download/rstudio-desktop/ (дата обращения: 11.10.2023).

9. Ключников М.В. Технология кластерного анализа финансовых показателей банков / М.В. Ключников. – Москва: 2006. – 10 с.

10. Дюран Б. Кластерный анализ / Б. Дюран, П. Одел. – Москва: 1977. – 128 с.

11. Библиотека factoextra [Электронный ресурс]. – URL: https://www.rdocumentation.org/packages/factoextra/versions/1.0.7/topics/fviz_nbclust (дата обращения: 11.10.2023).

Skomorokhov Matvey Ivanovich

Ural State University of Economics

Yekaterinburg, Russia

Keywords: cluster analysis, data mining, alcohol preferences, countries of the world, r Studio

For citation: Skomorokhov M.I. , Cluster analysis of alcohol preferences by countries. Bulletin of the Voronezh Institute of High Technologies. 2023;17(4). Available from: https://vestnikvivt.ru/ru/journal/pdf?id=1267 (In Russ).

89

Full text in PDF

Received 17.11.2023

Revised 21.11.2023

Published 31.12.2023