ОСОБЕННОСТИ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ АДАПТАЦИИ ИНОСТРАННЫХ СТУДЕНТОВ К УЧЕБНО-ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В РОССИЙСКИХ ВУЗАХ
Работая с нашим сайтом, вы даете свое согласие на использование файлов cookie. Это необходимо для нормального функционирования сайта, показа целевой рекламы и анализа трафика. Статистика использования сайта отправляется в «Яндекс» и «Google»
SCIENTIFIC JOURNAL BULLETIN OF VORONEZH INSTITUTE OF HIGH TECHNOLOGIES
Online media
ISSN 2949-4443

FEATURES OF PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL ADAPTATION OF FOREIGN STUDENTS TO EDUCATIONAL AND PROFESSIONAL ACTIVITY IN RUSSIAN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Al-Naqshabandi A.  

UDC 378

  • Abstract
  • List of references
  • About authors

The article deals with a problem of psychological and pedagogical adaptation of international students to educational and professional activities in Russian higher education institutions in connection with the revision of the organization, content, forms, and methods of professional training of modern spe-cialists due to the implementation of Federal Educational Standards. The author of the article gives an essential characteristic of international students enrolled, arrived in Russia with the aim of earning a degree, showing the specifics of international students, which determines the characteristics of the psychological and pedagogical adaptation of students to educational and professional activities in Russian higher education institutions.

1. Ананьев, Б. Г. Избранные психологические труды / Б. Г. Ананьев / под ред. А. А. Бодалева и др. – в 2-х т. – Т. 2. – Москва: Педагогика, 1980. – 288 с.

2. Антонова, В. Б. Психологические особенности адаптации иностранных студентов к условиям жизни и обучения в Москве / В. Б. Антонова // Вестник ЦМО МГУ. – 1998. – № 1. – С. 13.

3. Арефьев, А. Л. Иностранные студенты в российских вузах. Раздел первый: Россия на международном рынке образования. Раздел второй: Формирование контингента иностранных студентов для российских вузов [электронный ресурс] / Министерство образования и науки Российской Федерации / А. Л. Арефьев, Ф. Э. Шереги. – Москва: Центр социологических исследований. – 228 с.

4. Басова, Н. В. Педагогика и практическая психология : учеб. пособие. / Н. В. Басова − Ростов н/Д, 2000. – 311 с.

5. Виттенберг, Е. В. Социально-психологические факторы адаптации к социальным и культурным изменениям: автореф. дис. … канд. психол. наук / Е. В. Виттенберг. – Санкт-Петербург: СПбГУ, 1994. – 19 с.

6. Глуханюк, Н. С. Психологические основы развития педагога как субъекта профессионализации: автореф. дис. … д-ра психол. наук: 19.00.13 / Н. С. Глуханюк. – Санкт-Петербург, 2001. – 40 с.

7. Зимняя, И. А. Педагогическая психология / И. А. Зимняя. – Москва: «Логос», 2003. – 384 с.

8. Куликова, О. В. Особенности мотивации учения иностранных студентов: дис. … канд. психол. наук: 19.00.02 / О. В. Куликова. – Белгород, 2008. – 192 с.

9. Толстых, А. Возрасты жизни / А. Толстых. – Москва: Молодая гвардия, 1988. – 243 с.

10. Kelvin, R. P., Lucas C. J., Ojha A. B. The relation between personality, mental health and academic performance in university students // British Journal of Social and Clinical Psychology, 4, 244-53, 1965.

11. Rook, P. Student suicides. // British Medical Journal, 1, 599-603, 1954. Gunn A. National health problems in student care. // Journal of the American College Health Association, 27, 322-3, 1979.

12. Ward, L. Some observations of the underlying dynamics of conflict in a foreign student // Journal of the American College Health Association, 10, 430-40, 1967.

Al-Naqshabandi Ahmed F. M


Voronezh, Russia

Keywords: psychological and pedagogical adaptation, educational and professional activities, social and cultural system, motivational, cognitive, operational, emotional-volitional, informational components of educational and professional activities

For citation: Al-Naqshabandi A. , FEATURES OF PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL ADAPTATION OF FOREIGN STUDENTS TO EDUCATIONAL AND PROFESSIONAL ACTIVITY IN RUSSIAN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS. Bulletin of the Voronezh Institute of High Technologies. 2018;12(4). Available from: https://vestnikvivt.ru/ru/journal/pdf?id=1240 (In Russ).

102

Full text in PDF

Published 31.12.2018